Berita Utama

7 Cara Atasi Gusi Bengkak Secara Alami Serta Mudah Dilakukan di Rumah

Gusi yang bengkak merupakan masalah kesehatan yang terdapat di mulut yang biasanya umum terjadi. Pembengkakan pada gusi juga biasanya dipengaruhi oleh beberapa hal, mulai dari penumpukan sisa makanan hingga adanya penyakit tertentu. Dengan ada nya penyakit ini maka banyak yang mencari cara atasi gusi bengkak. Oleh karena itu berikut akan dibahas mengenai cara untuk menyembuhkan gusi yang bengkak.

Seperti yang diketahui bahwa gusi bengkak ini akan membuat rasa ketidaknyamanan. Rasa tidak nyaman ini membuat siapa saja menjadi kesal. Adapun cara untuk mengatasinya adalah sebagai berikut:

1. Berkumur Menggunakan Air Garam

Cara atasi gusi bengkak yang pertama adalah dengan berkumur memakai air garam. Penawar tradisional untuk menyembuhkan pembengkakan gusi adalah dengan berkumur menggunakan air garam.

Lebih dari sekadar penawar semulajadi untuk radang tekak, berkumur dengan air garam diyakini mampu mengurangkan rasa sakit yang timbul apabila gusi membengkak.

Seperti yang telah dibincangkan sebelum ini, air garam mengandungi bahan anti-radang yang dapat mengurangi pembengkakan pada gusi.

Selain itu, air garam juga mempunyai kandungan antiseptik yang dapat mencegah pertumbuhan bakteri yang menyebabkan jangkitan dari gusi yang bengkak.

Untuk melakukannya, boleh menyiapkan satu sudu teh garam yang kemudian dilarutkan dalam segelas air suam. Selepas itu, bilaslah menggunakan larutan air garam tersebut selama 30 saat. Atau boleh dengan air garam ini sehingga 3 kali sehari.

2. Mengoleskan Bubuk Kunyit pada Gusi yang Bengkak

Selain daripada berkumur dengan air garam, juga boleh meminyakkan serbuk kunyit di kawasan gusi yang membengkak untuk mengatasinya. Kunyit adalah salah satu rempah yang bersifat anti-radang, dengan demikian, pembengkakan pada gusi boleh dikurangkan dengan menggunakan bahan ini.

Selain itu juga boleh melarutkan serbuk kunyit tersebut dengan menggunakan air suam terlebih dahulu. Untuk keberkesanan yang lebih baik, disarankan untuk melarutkan serbuk kunyit hanya hingga menjadi pasta yang pekat. Selepas itu, pasta serbuk kunyit tersebut boleh disapu pada kawasan gusi yang bengkak dan dibiarkan selama kira-kira 10 minit.

3. Berkumur Menggunakan Sari Daun Jambu Biji

Berkumur dengan sari daun jambu biji juga merupakan salah satu cara semulajadi untuk mengobati gusi bengkak. Sari daun jambu biji ini mengandungi bahan antimikroba yang dapat membunuh bakteri yang menyebabkan jangkitan pada gusi yang bengkak.

Atau boleh mendapatkan sari daun jambu biji ini dengan merebus 6 hingga 7 helai daun jambu biji dalam air mendidih pada api kecil selama 10 minit. Selepas itu, tuangkan sari daun jambu biji tersebut ke dalam gelas dan tunggu sehingga larutannya menjadi sejuk.

Apabila sudah sejuk, bilaslah menggunakan sari daun jambu biji tersebut selama 30 saat. Penderita boleh melakukannya sehingga 3 kali sehari.

4. Berkumur Menggunakan Minyak Kelapa

Berkumur dengan minyak kelapa atau yang lebih dikenali sebagai oil pulling juga merupakan cara semulajadi untuk mengobati gusi bengkak. Minyak kelapa mengandungi asid laurat yang bersifat antibakteri dan anti-radang.

5. Kompres Gusi Menggunakan Kantong Teh

Untuk mengurangkan rasa sakit dari gusi yang bengkak, penderita juga boleh melakukan kompres menggunakan kantung teh. Ini kerana, kantung teh mengandungi tanin yang bersifat anti-radang.

Caranya, kantung teh tersebut perlu direndam terlebih dahulu dalam air panas. Selepas itu, kompreskan kantung teh tersebut pada gusi yang membengkak selama 5 menit.

6. Kompres Dingin Gusi yang Meradang

Kompres dingin menggunakan es batu yang dibungkus dengan tuala juga boleh dilakukan sebagai cara untuk mengurangkan gusi yang bengkak. Kompres dingin ini diketahui dapat mengurangkan rasa sakit yang timbul apabila gusi membengkak kerana ia akan menyebabkan penyempitan pembuluh darah.

Dengan itu, aliran darah ke gusi yang bengkak menjadi lebih perlahan dan mengurangkan rasa sakit.

7. Menyikat Gigi Secara Teratur Setiap Hari

Menyikat gigi secara berkala dua kali sehari adalah cara semulajadi lain untuk mengobati gusi yang bengkak. Ya, cara ini dilakukan untuk mencegah jangkitan yang timbul akibat daripada kumpulan bacteria. Oleh itu, adalah penting untuk menjaga kebersihan mulut agar gusi yang bengkak dapat dikurangkan dengan cepat.

Itulah ulasan mengenai cara atasi gusi bengkak. Cara cara yang sudah dijelaskan di atas tadi, merupakan cara yang paling mudah dan bisa dilakukan dirumah. Namun jika cara diatas tidak dapat menyembuhkan gusi yang bengkak, maka dianjurkan untuk berkonsultasi ke dokter gigi langsung. Supaya dapat mengetahui penyebab detailnya.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button